torsdag 17 september 2015

Dagens styrkepass, klart!

    Mina favorit verktyg
    Före
    Före
    Efter
    Efter
Kvällens passa på, hovverkning. Eller barfota verkning som det heter enligt mig eftersom hästen inte har några skor på, men jag skriver hovverkning här i inlägget för idag. Ja, typ manikyr kan vi förklara att det är ifall inte alla vet vad hovverkning innebär. 

Regnigt ute, hästarna ville in och torka upp sig lite, och jag fick mjuka hovar att avverka. Torrt ute=skarpa hovar

Det är över två månader sen jag avverkade på egen hand nu. 
Eftersom min fot inte klarat av det. 
Men tur är har jag bästaste hovverkaren som kommer ut när det blir "knivigt", och hjälper mig mycket annars också! 
Tack vare han har jag lärt mig mycket på vägen.
Hovverkning är något man inte lär sig över en natt. Det har tagit över ett år för mig innan jag förstått var olika bulor, blåmärken osv kommer ifrån. 
Och mycket finns att lära sig ännu!

Min häst Foggy har haft de hovar som har ändrat sin form mest. Det är intressant att kunna vara med själv och se hur hoven finner sin naturliga form.

Det här är ett gympass med två flugor i en smäll! Jag får styrketräningen avklarad, och hästarna får sina hovar fixade. #barehoof





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar