måndag 9 maj 2016

Firande under åkertiden~






Idag var det dags att fira gubben i huset,
han blev nämligen ett år visare.
Fast något mera firande än en liten sockerchock
blev det inte.

När man fyller under åkertiden och jobbar som bonde
blir det inte så mycket mer än så.

Annars nu när jag ser bönderna arbeta hårt för att
få mat på vårt bord, fastän dom har tuffa tider kämpar dom.
Det är "räjdit"!

Jag tackar var och en av dem varje gång jag möter dem på vägen eller
ser dem körandes på sina åkrar, för det hårda arbete
de lägger ner, och för den mat vi får, tack vare dem!
Det är inget lätt arbete.
Skaffa hem utsäde,
iväg och harva, ställa in såmaskin, få vridprov ur den, fylla på utsäde, gödsel m.m. och sen iväg och så.
Service på alla maskiner. Går något sönder vet de själva vad felet är.
Följa med vädret och köra efter det.

Och det är ju bara början av våren det jag har skrivit här, sen kommer det
ju mera jobb under sommaren och hösten.

Sen har ju de flesta bönder djur att sköta om varje dag vid sidan om "åkertiden"
eller så jobbar dom med något annat.

Jag beundrar dom verkligen, och önskar
jag själv får chansen att uppleva livet i jordbruket.

#bondenbehövs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar